söndag 12 januari 2014

Skit produkter!!!!

Skulle egentligen gått och lagt mig när jag av en händelse stannade till i en av mina senaste grupper på Facebook jag gått med i. Det diskuterade farliga ämnen i shampoo, jag som PRECIS badat min dotter och nattat henne blev lite intresserad och började följa tråden. Så skrev en av tjejerna som är väl insatta att ämnet PEG-7 är starkt cancerframkallande finns vanligast i balsam, satt och tog in allt som skrevs. Sen så bara av ren nyfikenhet kollade jag på mitt balsam, fanns inget sådan ämne men en rad andra som jag inte ens vill veta vad dom gör. Sen kollade jag mitt shampoo, där fanns PEG-60. Frågade en av tjejerna och fick förklaringen att ju högre siffra av PEG ju starka cancerframkallande, finns upp mot PEG-120. När jag satt i badrummet kollade jag Kathleens shampoo balsam 2 i 1, parfymfritt, godkänt från astma och allergif. samt miljömärkt, just för att hon är känslig i huden. Där hittade jag PEG-4 och PEG-7 i Kathleens Bamse balsam spray fanns PEG-40. Tårarna bara strömmade ned för kinderna på mig, där satt jag för bara någon timma sedan och badade min nakna dotter i kemikalier som är cancerframkallande. Min dotter satt i badet tills hon blev ett russin och tar en del kallsupar, sen duschade jag av henne i en hög med kemikalier.
Jag blir så arg och upprörd fast mest ledsen. Fått små pikar av människor när jag säger att hon har eget shampoo och tvål (som jag trott var bra), eget shampo egen tvål? Men vi har två här.Det har varit för jag TROTT att det varit bättre produkter och iofs jo lite bättre men långt ifrån bra! Det är slut med det!
Nu åker det ut och jag kommer gå igenom ämnen i olika saker, vill inte utsätta mitt barn för sån skit!

Får se hur mycket jag får ihop, allt skall läggas i en påse och kastas bort!

Finns en blogg där en tjej radat upp ämnena i Pepsodent Kids, ja det tandkrämen kommer ALDRIG in i min dotters mun!!!

XOXO

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tips på flourfri tandkräm
http://sagogrynet.wordpress.com/2011/12/28/barntandkram-vad-innehaller-den/

Weleda är nog ett bra märke att kika på för andra produkter också. Eller Urtekram.
Finns tex fraktfritt på apotea.se
:)

Kikkel sa...

Tack för tipset! :)
Är ute efter en "bra" tandkräm men med fluor tror att vi måste ha lite fluor även om det inte är något bra ämne att få i sig.
Men har kollat på dessa två innan faktiskt, får se vad jag beställer hem. Vill att det ska kännas helt rätt :)

Mvh

Anonym sa...

Kingfisher finns med fluor. tips ;)

Kikkel sa...

Jag har varit inne på Kingfisher, finns den mer än i mint smak? Är inte ute efter mint eller lakritssmak.
Sen innehåller KF Sodium lauroyl sarcosinate som är "kusin" med SLS och ska inte vara så bra. Så mitt letande fortsätter har dock fått en tandkräm av en vän från "Kiss my face" som vi ska prova nu.