söndag 29 mars 2009

En märklig upplevelse....indeed

Det var fredag förmiddag, jag slutade jobbet tidigare runt 12. Jag försökte att få allt att lösa sig med att lämna in filmer vi hyrt en vecka tidigare som jag helt totalt glömt bort. Bokat tid för att fixa naglarna vid halv 1, klockan var 12:19 när jag kollade på klockan. Jag kommer aldrig hinna, jag är vid Linnéplatsen, måste hoppa av för att lämna filmerna och sedan på nästa spårvagn. Pricka nästa spårvagn precis för att vara vid Vasaplatsen och irra runt med min lilla karta jag skrivit ut på hitta.se. Klockan är 12:30 och jag är snart framme, när jag kommer fram är klockan 12:38 och jag skäms lite för att jag inte höll tiden. Jag vet att frisörer, nagelvårdare mm ställer in tiden man bokat om man är försenad. Men som tur var hade det blivit en förskjutning i hennes schema och det resultera i att jag fick vänta, som inte gjorde det minsta för då hann jag hämta andan medans jag bläddrade i en skvaller tidning.
Jag var lite nervös om jag ska vara ärlig, jag har förlängt naglarna förr och det värsta som finns är när det blir så där jobbigt tyst, du ska endå sitta där i 2 timmar. Sen har jag varit med om en nagelvårdare som ryckte och slet i mina fingrar och sa hela tiden till mig att slappna av i armen och fingrarna och spänna handen?! Ehh hur gör man det? Så det blev dom längsta 2 timmarna i mitt liv, dum som jag är så boka jag nästa tid till samma person. Med hopp om att hon varit på dåligt humör. Nog om detta.....

Där satt jag i stolen, la fram händerna. Och väntade på att hon skulle öppna med några vänliga frågor som vi kunde prata väder och vind dom närmaste timmarna.
Hon fråga vart jag jobbade, vi pratade lite om det i ca. 10 min.
Sen fråga hon vad jag skulle gör till helgen, jag tvekade. Jag känner inte denna människa, ska jag säga att jag ska ha en lugn helg och låtsas som det regnar som vilken annan människa skulle gjort. Men det var något inom mig som sa.....jag ska väl egentligen ut min kille fyller år men jag vet inte stammade jag fram. Hon lyfte på huvudet och fråga varför och jag berättade. Inte allt, det hade jag inte hunnit med endå men i stora drag väldigt komprimerat.
Sen var det som hon såg rätt in i mina ögon och läste upp allt inom mig. Hur jag kände, hur saker och ting verkade, vad hon trodde var bäst. Hon andvände precis dom orden jag andvänt när jag berättat i min tur till mina vänner.
Vid ett tillfälle sa hon att hon rös till och jag såg gåshuden på hennes arm.
Och när hon berättade för mig, berättelsen om MITT liv så förstod jag.
Det konstiga va att hon sa egentligen det som alla andra sagt men med andra ord, med mina ord.
Jag bara satt där och lyssnade....
Hon sa vad jag var tvungen att göra och vad jag kunde förvänta mig, hon sa också att det är värt att vänta på men det kommer komma många dagar och nätter du kommer bli ledsen och sårad. Men visa det inte, inte för att hålla allt inombords men lita på mig det är till din fördel.
Se om dig själv just nu, hitta tillbaka till dig.

Detta kanske låter väldigt "Carola" men det kändes annorlunda, som en blandning av en aha upplevelse och en känsla som kändes varm och trygg inombords.
Det som har sagts mellan oss senare är det ingen idé att jag berättar, för det tror man inte på om man inte sitter på exakt den platsen, den dagen och är i min sits.
Och många tror säkert att det bara är skitsnack men det spelar ingen roll.
Jag tror, det är det som har betydelse, sen om det är skrönor så hjälpte hon mig med min inre stress och det var otroligt värdefullt.

Jag betalade och gick därifrån med ett leende, tackade för ALLT. För i mina ögon var det inte bara naglarna hon hjälpte mig med. Hon fick mig att förstå och visade mig också vilken väg jag hade möjlighet att ta. Något jag frågat mig själv i två veckors tid nu.
Jag skall tillbaka för att fylla på naglarna om 3-4 veckor, tror ni jag är nyfiken?!


Även om jag är säkert på att detta inte händer alla som går dit för att "fixa" sina naglar så kan jag definitivt rekommendera Jennie H´s nagelstudio på Chalmersgatan.
Hon är otroligt skicklig och du behöver inte vara nervös att det blir stelt och tyst.
Även om du inte är ute efter ett samtal som jag hade kan jag garantera er att ni inte blir besvikna!

Inga kommentarer: