tisdag 6 december 2011

Lång novell

Nu så har jag en liten stund vid datorn helt, helt själv. Lillfia sover efter en lång och hård dag för oss båda fast mest för henne, då hon haft nästan 40° graders feber. Hon har dock sovit i nästan 4 timmar från 12-16 förutom när hon vaknade vid 14 och kräktes ned hela mig, säng, golv, och matta. Efter det fick hon en alvedon men den har inte tagit jätte bra så om det är samma visa imorgon får vi väl gå till farbror doktorn .
Ja vad har vi gjort mer för roligt sen sist jag skrev? Jo Lördag hade vi avslutning på babysimmet fick en liten pin med en krabba på, hennes första simmärke ;)
Sen så ordnade jag så vi låste in nyckeln med alla saker i skåpet, där stod vi i bara handduk och fick lite smått panik. Men det ordnade sig efter jag bad en tjej i samma simgrupp om hon kunde gå och hämta så dom i receptionen för att knipsade upp låset. Min första tanke var -Jaha nu ska vi få gå hem nakna utan skor eller något bara en jäkla handduk runt kroppen, så farligt var det ju inte ;)
Söndagen röjde vi runt på "Lek och buslandet", jag var helt SLUT efter jagat efter Thea det lilla energiknipet i 45min (efter det fick vi bytas av för vi stannade i ca 3h). Men eftersom jag inte tränat på över ett år så misstänkte jag att jag skulle bli helt slut så jag hade tagit på mig träningskläder menas min syster tog på sig en blus och jeans.
Jag kan ju säga att jag fick det sista skrattet där!
Måndagen var vi på bvc och där vi vägde å mätte min lilla skrutt som bara gått upp ca 700g på två månader. Detta var ju inte helt bra tydligen även om det var OKEJ nu men om detta med matproblemet fortsätter så kommer hon gått ned till nästa gång. Så nu ska vi fortsätta med maten, som om jag inte gjort det. Blev inte alls stressad av att höra att nu när hon är 8 månader SKA/MÅSTE hon äta två lagade mål och ett mellanmål, toppen på allt ska det vara lustfyllt som det heter. Men när vi ska äta är det lustfyllt några skedar sedan är det vrål. Den dagen så kände jag nä nu ska vi kämpa igen då och hon fick i sig hyfsat med mat hemma hos Diana, som vi åkte hem till efteråt och bakade lite godis fast mest tjatade och umgicks. Då åt hon mer än jag trodde hon skulle göra, så kom vi hem och skulle äta gröt och jag var nära själv på att börja gråta när hon vägrar å bara vrålar. Jag sa högt -Lustfyllt ja tack vart är detta lustfyllt?! Sen ska jag vägra henne bröstet som resulterar i meeer gråt och skrik menas hon hänger i min tröja och BH. Bhlaaa nu har jag spytt färdigt men vissa dagar vill man bara spola över denna perioden fast inte att hon ska växa snabbare, för det slog mig häromdagen vad stor hon blivit och då blev jag fånig och rörd. Tänkte snart är hon stor och kommer flytta :)
Nä än är hon ju min lilla bebis ett tag till, jag hatar verkligen när folk säger -Åååå det går så fort tiden bara springer iväg. Men jo ja jag kände ju just detta, det var inte länge sedan hon låg där bredvid mig i soffan och var så där yttepytte liten.

XOXO

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag börjar bli lite irriterad på din BVC sköterska. Tror hon kan behöva lite uppdaterad utbildning…grrrr
När man jobbar med rådgivning med barn tycker jag att det är lite underligt att vara så stelbent när det gäller råd. Barn är olika och på henne låter det ju som det skulle vara katastrof om din dotter inte åt två mål vid åtta månader och det är ju långt ifrån fallet.
Nu är det ju livsmedelsverket som står för råden i sverige och låt oss då se vad de säger. Detta är deras handledning till BVC:

”Måltidsordning vid sex till tolv månader
När barnet börjar få smakportioner är portionerna små men övergår i långsam takt
till att bli hela måltider. Tidigare talades det om att man skulle byta ut amningsmål
mot annan mat, men den nya maten ska inte vara en ersättning för bröstmjölken
utan ett tillägg för att täcka barnets ökande behov av energi och näring. Mängden
bröstmjölk kan vara densamma under hela tillvänjningsperioden och barnet kan
fortsätta att ammas fritt så länge barn och mamma vill, gärna hela första året eller
längre. En fördel med att fortsätta amma under hela första levnadsåret är att övergången
till annan mat då kan gå långsammare. Att avvänja barnet från bröstet är
en annan process än att tillvänja barnet till annan mat och behöver inte alls ske
samtidigt.
Det är vanligt att föräldrar vill ha exakta svar på frågor hur många eller hur stora
portioner ett barn ska äta när det är sju, åtta, nio, tio, elva respektive tolv månader.
Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna ge några exakta svar på
dessa frågor. De råd som ges om tillvänjning är i stället baserade på beprövad erfarenhet
och är därför ganska allmänt hållna. Det tidiga föräldraskapet handlar
bland annat om att lära sig att samspela med sitt barn. Det gäller även kring maten.
För barnhälsovården är det därför viktigt att uppmuntra föräldrarna att lita
på sig själva och våga pröva sig fram.” (http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/personalhandledning_bhv_barn_0_till_5.pdf)

När de vänder sig till föräldrarna skriver de så här:
”Från cirka åtta månader
När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan. ”
(http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/)

Jag hoppas att dessa riktlinjer får dig att känna dig lugnare. Kram
Och du…byt BVC sköterska….

Kikkel sa...

Tack så mycket för denna infon, för dom skapar en sådan stor stress för mig. Många gånger känner jag mig arg, frustrerad och ledsen när vi "försökt" äta. Känns inte som det ska vara så och hon är SÅ ointresserad.
Som sagt detta säger dom inte.
Å ja jag ska byta BVC sköterska nu! :)

Kram