torsdag 24 november 2011

En dag i Haga

Vi var på ÖF idag en sväng, jag försökte umgås och Kathleen skrek/gapade mest. Vet inte om hon inte känner sig riktigt 100 än. Vi fick köpt lite julklappspapper innan vi gick till ÖF och en jätte fin bok som jag kände att hon absolut skulle ha.
Nu på kvällen har vi försökt att hitta något att äta för Kathleen men gröt fungerade inte, inte heller fruktpuré eller välling. Så då värmde jag bröstmjölk som jag fryst in för just såna här tillfällen men det gick knappt, dock drack hon upp det efter hon somnat. Jag vet ju att hon fattar själva grejen med flaskan men hon VILL bara inte hon vill bara ha tutte, så imorgon ska vi försöka med "fingermat". Hon kanske är ett sådant barn som måste få äta själv, ja ni ska veta hur mycket energi som går åt till detta. Det värsta är att man inte vill att sitt barn ska vara hungrigt och att man är orolig att hon inte får i sig tillräckligt men som dom sa på bvc hon kommer äta när hon blir tillräckligt hungrig.
Om det blir bra väder så kan det bli en promenad i slottskogen med mammorna från mammagruppen men det lutar mot att det inte blir så, vill ju inte gå i regn. Men vi måste hitta på något för här inne har vi tröttnat på att sitta!

XOXO

9 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att hon helst vill amma. Hon är ju bara 7 mån och har inte ens fått tänder än. Varifrån känner du stressen att hon måste äta?
Låt henne bli mätt på bröstmjölk så att du slipper oroa dig för att hon är hungrig och låt henne upptäcka maten på egen hand med fingermat som du skrev. Om hon sitter med dig när du äter så ska du se att hon snart sträcker sig efter vad du stoppar i munnen också. Jag gissar att hon redan vill suga på alla leksaker hon hittar, så intresset för att smaka finns ju där.
Bröstet är ju inte bara mat för din dotter, det är ju trygghet o närhet. Det släpper man inte frivilligt så snabbt ;) Speciellt inte för lite tråkig potatis….

Kikkel sa...

Jo stressen kommer från att det inte finns tillräckligt i brösten längre det börjar liksom ta slut. Så hon äter på morgonen riktigt ordentligt sen liiite på dagen sedan har inte jag en "full tutte" fören på kvällen igen. Så när hon matvägrar välling, gröt, mat, fruktpué mm. förutom vatten och majskrokar. Och det är ju ingen näring :S så därför all stress.
Hon sträcker sig efter det jag stoppar i munnen men när jag vänder skeden och för den till hennes mun bara hon vänder bort huvudet. Men det släpper väl snart, snutta tutte får hon ju göra för närhet och mys under dagen. Förhoppningsvis så finns det lite bröstmjölk hon får i sig när hon väl bara myser.
Så det är inte det att jag vill att hon ska sluta och gosa för det vill jag inte jag vill fortfarande mysa och delamma men bara så hon blir mätt och får i sig näring då är jag nöjd :)

Malin Strahlem sa...

Jag slutade amma när lilleman var 1 månad av olika anledningar och det var det bästa beslutet någonsin så till herr/fru anonym; det går skitbra att ge närhet och trygghet utan att amma!

Ursäkta men blir så trött på människor som tycker man skall amma till ungen är myndig, minst! :-)

Anonym sa...

Ja men då försrår jag. Men är du säker på att mjölken inte räcker? Går hon upp i vikt, kissar flera gånger per dag? Brösten brukar ju kännas mer tomma nu och läcker sällan, inte så där spända som dom är i början. Men mjölken finns oftast där. Om man pumpar brukar det inte ge en rättvis bild. Det stimulerar inte utdrivningsreflexen så som ett barn gör. Verkar hon inte nöjd efter hon ammat? Spända brukar bara brösten bli om det gått längre tid än vanligt mellan amningarna. Väntar man tills brösten blir spända, så drar man ut mer o mer på amningen och mjölken anpassar sig och minskar. Detta brukar ju vara en bra metod då man vill sluta. Vill man fortsätta amma är det bara att amma när barnet vill och kanske erbjuda oftare. Men som sagt det beror ju på vad som känns bäst för dig. Om du ändå är sugen på att sluta snart så kanske det känns bättre att lägga energi på maten än på amningen.

Anonym sa...

Du kan ju doppa majskrokarna i maten ;)

Anonym sa...

Läste precis Malins kommentar och måste be om ursäkt om det har uppfattats som om jag lägger nån värdering i om man ammar eller inte. Mitt syfte med att svara var ju precis tvärtom. Jag upplevde att Christel var stressad över introduktion av maten och att sluta amma och menade bara att hon skulle ta det i sin takt. Det finns så mycket press åt båda håll. Man känner sig pressad att amma när de är under sex mån och sen känner man sig pressad att sluta när de är över. Min poäng var att Christel ska göra det som känns bäst för henne och ta det i sin takt. Att INTE lägga nån värdering i hur man väljer. Varje familj har sin lösning som funkar för dom och det är huvudsaken, att man får välja utan värdering från andra.  Med närhet menade jag bara att när ett barn är van att amma så står det för mer än mat och många barn vill tex amma när de blir ledsna eller osäkra. Därför är det inte alltid lätt att sluta amma för att man introducerat mat. Man måste bryta vanan också. Många barn tycker ju att det är svårt att sluta med napp och flaska också. 
Självklart får barn närhet på andra sätt också, trodde inte att man ens behövde säga det. 
Idag är bröstmjölksersättning ett så bra alternativ att det finns ingen anledning att amma om man inte vill eller kan.   Det viktigaste är ju att man får en lugn och bra början med sitt barn utan stress. 
Och vill man amma ska man få göra det utan att folk tittar snett på en på stan.
Om jag uppfattade Christel rätt så ville hon ju fortsätta amma tills maten funkar bättre, men är orolig att mjölken inte räcker. Råden gällde bara Christels nuvarande situation. Sammanfattningsvis var kontentan; vill du amma ett tag till så gör det. Mjölkproduktionen brukar anpassa sig till barnet. Bara hon går upp i vikt o mår bra och verkar nöjd när hon ammar så ska du inte behöva oroa dig. Brösten känns ofta annorlunda när man ammat ett tag. Om du känner att du vill sluta amma så gör det. Kanske kan bröstmjölksersättning på flaska vara ett bra alternativ till maten funkar. Fick uppfattningen att det även var svårt med flaska, kan tipsa om flaskan calma som alternativ. 
Nu har jag tagit upp allt för mycket utrymme i din blogg, lycka till med dig och din lilla!

Kikkel sa...

Jo men du har ju rätt i det "anonym" jag VILL amma fast detta med introduktion är JÄTTE jobbigt tycker jag eftersom hon inte äter. Och jag blir stressad för att hon inte äter något inte ens tar flaskan för om hon hade gjort det då hade det varit lugnare men jag är rädd att hon inte får i sig tillräckligt.
Jag kan ju erkänna att jag kan inte allt detta med amning mm. detta är ju mitt första barn därför ställer jag frågor och är jätte glad att få svar. Det visar ju faktiskt att människor lägger ner sin tid och energi för att hjälpa mig/oss.
Som du skrev så tar hon ju till tutten mer än andra barn just bara för att mysa, hon tar ju inte napp så då blir tutten napp.
Men barn som är vana med bröstet blir det en trygghet och det luktar mamma det ÄR mamma.
Men jag har förstått att detta ämne är känsligt och just för mammor som kanske inte ammat så länge för att folk omkring anser att man ska amma sitt barn. Men om det inte går så går det inte så det tycker jag inte är konstigt.

MEN mitt problem är att hon inte äter, tar inte flaska eller något sådant BARA min tutte och jag trodde att hon skulle ät nu och jag delamma. Och sen är jag rädd att maten inte räcker som sagt men hon är ju inte undernärd på något sätt. Kanske som sagt jag som TROR det för dom inte är så fulla som förr, det kanske ska vara så här vad vet jag!? :)
Jag jämför väl för mycket med andra barn och "hur barn SKA göra. Vi ska till BVC den 5:e och om hon går upp som hon ska så fortsätter jag gärna å amma.

Tack allihopa för alla kommentarer det är kul att få höra råd och åsikter!

Anonym sa...

Har du provat olika nappar till nappflaskan? Min kille tar bara napparna från MAM som är lite platta. De är inte till de stora MAM flaskorna utan de går att köpa löst och passar alla "små" flaskor. Jag gissar att de liknar bröstvårtan mer till formen än de runda. Ett litet tips bara :-)

Och du, jag trodde mitt barn skulle sova hela nätter vid det här laget. Tji fick jag. det blir aldrig som man tänkt sig, eller hur...

Kikkel sa...

Nä det har jag faktiskt inte gjort MEN hon dricker om det är vatten men inte välling :)
Hon är smart denna lilla serru, jag har "lurat" i henne välling när hon ligger och halv sover och vill ha tutten och dom känns tomma. Ja då äter hon men när hon är vaken vill hon inte.
Men som sagt jag prövar allt minst en gång!

Nä det blir väl inte det, det var nog nästan 1,5år sedan jag sov en HEL natt. O´boy vad jag ser fram emot det! :)