lördag 24 juli 2010

Jag är lite skruvad

Menas jag sitter och kollar på klippet i mitt förra inlägg blev jag änna hungrig :) Jag älskar mat och tycker faktiskt det är jätte kul att laga mat. Så jag skuttade in i köket och drog fram ett recept på amerikanska pannkakor, första gången jag gör såna. Men blev så sugen och varför inte testa något nytt? Och här är slutresultatet.....


Amerikanska pannkakor med farmors hemlagade blåbär och hallonsylt med vispgrädde. Och vad passar inte bättre än ett glass mjölk till detta?!
Om ni är sugen på receptet så kommer det här:

Amerikanska pannkakor

Det här receptet är nog mer typsikt amerikanskt. Pannkakorna skall vara ännu mindre, och ännu tjockare, en centimeter tjocka är inget ovanligt. Smeten blir mycket fastare än i receptet ovan. Och helst skall de naturligtvis serveras med lönnsirap.

Du behöver:

  • knappt 5 dl vetemjöl
  • 2 ½ tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 3 msk socker
  • drygt 2 dl mjölk
  • 3 ägg
  • 50 g smör
  • 1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna.

Blanda torrprodukterna. Blanda mjölk, ägg och smör i en stor skål och tillsätt torrblandningen. Vispa smeten. Den är mycket tjockare än vanlig svensk pannkakssmet.

Stek flera små pannkakor åt gången, en stor panna kan få plats med 3-4 stycken åt gången. En halv deciliter smet kan vara lagom per pannkaka. Ha inte för mycket värme, tjocka pannkakor behöver bli lite bakade i pannan. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

Servera med lönnsirap, smör, eller vad du tycker passar bra.


XOXO

1 kommentar:

Frallerallanlej sa...

Hej, vrf skriver du inget i din blogg längre...