torsdag 4 november 2010

Bebis, bebis

Japp då har det gått 17 veckor och jag går in i vecka 18 :) Det ser ni också på min lilla widget som växer och växer snett ned till höger. Nu har jag alltså gått in i 5:e månaden och om 2 veckor har det gått halv tiden . Nu är det "bara" skötbordet kvar som skall köpas, sen ska bebisen ut också haha
Ja som vanligt säger jag för snabbt att jag mår bättre men jag tycker det går bättre och bättre FAKTISKT. Fast magen är tung nu, sen har jag fortfarande ont i fotleden efter i somras då jag bröt foten. Så +8kg extra på foten är ju allt annat än skönt, sen är det BH:n som klämmer ned på magen som är obehagligt, byxorna får inte sitta för tight. Ja ni fattar otympligt och härligt, fast nu börjar det bli mysigare när man väntar på riktigt sparkar och man kan hålla händerna på magen och känna. Det gör jag jätte mycket, jag tror det är viktigt att kunna sin kropp så här känns, kläms och undersöks det :) Om man går in på vårdguiden så hittar man jätte fin info, sen har jag beställt att dom skickar ett info brev varje gång man går in i en ny vecka. Det är mysigt att få en påminnelse på mailen, här nedan ser ni hur det kan se ut. När man tänker på det så är människokroppen helt jävla otrolig!


Gravid vecka 18

Barnet

Barnet är känsligt för ljus, det kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar.

Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium.

Vikt 220 gram.

Mamma

Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska. Bli inte orolig om du tycker att du går upp för lite. En del kvinnor behöver inte gå upp så mycket i vikt för att graviditeten ska utvecklas normalt.



Inga kommentarer: